2000 bilar.
Du säljer omöjligt så många bilar i en så nischad bransch utan att göra något väldigt rätt.

1997 skapades något unikt på riktigt i en liten by i centrala England. Ingenjören och racingentusiasten Phil Abbott hade skissat fram den första Radicalen. Kompisen Mick Hyde som senare kom att starta Radical ihop med Phil, tyckte att bilen var helt galen. Galen nog för att göra en succé det vill säga.

Resten är, för att säga det simpelt, historia. Den lätta konstruktionen ihop med en högvarvig motorcykelmotor gjorde succé världen över hos såväl glada amatörer som proffs. När konceptet sedan utvecklades från den initiala Clubsporten till flera olika modeller för olika användningsområden stod en sak klart, Radical hade kommit till världen för att stanna.

Egna racingserier startades, succébilen SR3 tävlade mot ett flygplan i Top Gear och två hayabusamotorer blev en V8. Motorvärldens ögon var riktade mot ett litet racingföretag i Peterborough och när Radical Sportscars 2009 körde en Radical SR8 till Nürburgring för att ta världsrekord var det många som inte kunde tro på vad de såg. Tiden blev 6.48, världsrekord med över 20 sekunder ner till närmsta konkurrent.

På senare tid har Radical gjort mer seriösa satsningar på vägarna med modellen RXC, en bil som även imponerat i internationell GT. Vad kommer härnäst? Ja, det vet bara entusiasterna hos Radical själva.

Translate »